شریک ما شوید !

مشاهده
راهنمای فریلنسرها
موضوعات داغ

قرارداد همکاری فریلنسری

چگونه یک طراح گرافیک فریلنس باید قرارداد همکاری بنویسد؟

اگر یک قرارداد فریلنسری پیرامون طراحی گرافیک نیاز دارید در این مقاله، اطلاعاتی در اختیارتان قرار می گیرد که در شروع کار یا همکاری با کارفرما به شما کمک می کند. قرارداد فریلنسری گرافیک، شامل قالب های قراردادی مختلف است، گاهی برای یک طراح گرافیست فریلنس که در آغاز راه قرار دارد و تازه کار است، ممکن است نا آشنا باشد.

اگر برای قرارداد همکاری فریلنسر طراحی نیاز به آگاهی بیشتر دارید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه به این موضوعات خواهیم پرداخت که قرارداد فریلنسری چیست، چرا هر طراح گرافیک فریلنسر به آن نیاز دارد و در نهایت، درباره نحوه نوشتن صحبت خواهیم کرد. سپس شما را با نکات ضروری آشنا می کنیم که یک قرارداد فریلنسری نیازمند است و قراردادهایتان باید شامل آن ها شود تا درجذب کارهای فریلنس و همکاری های کارآمد با کارفرمایان موفق تر باشید.

قرارداد فریلنسری طراحی گرافیک، تفاوت زیادی در نتیجه کارهایتان برای شما به ارمغان می آورد. مثلا تحول چشمگیری در روابط با کارفرما، رضایت شغلی و در نهایت درآمد مناسب برای شما ایجاد می‌کند.  با این حال، غفلت از نوشتن قرارداد یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که فریلنسرهای جدید هنگام شروع کار مرتکب می‌شوند.

: قرارداد همکاری فریلنسری

قرارداد فریلنسری طراحی گرافیک چیست؟

قرارداد فریلنسری طراحی گرافیک یک سند رسمی و الزام آور قانونی است که جزئیات پروژه و شرایط کاری بین کارفرما و طراح گرافیک فریلنسر را مشخص می کند. قراردادها معمولاً توسط طراح گرافیک فریلنسر ایجاد می‌شوند و قبل از ارائه هر گونه خدماتی توسط هر دو طرف امضا می‌شوند.

چرا به قرارداد فریلنسری طراحی گرافیک نیاز دارید؟

هدف از قرارداد فریلنسری طراحی گرافیک، محافظت قانونی از کسب و کار شما و کارفرما در صورت بروز هرگونه مشکلی در طول پروژه است. برای اطمینان، آن را به صورت مکتوب دریافت کنید. در قرارداد فریلنسری همکاری با فریلنسر طراحی گرافیک، بسیار مفید است که یک قرارداد کتبی از طرف فریلنسر نوشته شود تا در صورت دبه کردن کارفرما و امتناع از پرداخت پول به شما به هر دلیلی، برای هر کار فریلنسری که انجام می‌دهید، غرامت دریافت کنید.

از سوی دیگر، قرارداد فریلنسری برای گرافیست ها به کارفرما نیز سود می‌رساند، زیرا با معرفی شما به عنوان یک فریلنسرحرفه‌ای، اعتماد ایجاد می‌کند و به ارتباطات کاری در کل پروژه‌های شما بهبود می‌ بخشد. داشتن یک قرارد فریلنسری گرافیک برایتان پاسخگویی طرفین پروژه را از از شروع تا تکمیل پروژه را تضمین می کند، بدین ترتیب دقیقاً می‌دانید انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید.

۶ مورد اساسی در قرارداد فریلنسری طراحی

اکنون که می‌دانید چرا به یک قرارداد فریلنسری رسمی نیاز دارید، وقتش رسیده است نحوه نوشتن قرارداد همکاری با فریلنسر طراحی گرافیک را توضیح دهیم. بیایید با فهرست کردن مهم‌ترین نکاتی که شما باید به‌عنوان یک طراح گرافیک فریلنسر بدانید، شروع کنیم.

1. بررسی اجمالی پروژه

در یک قرارداد فریلنسری با توضیحی مختصر شروع کنید که خدمات طراحی را به کارفرما ارائه خواهد داد. یک تاریخ برای شروع پروژه به توافق برسانید و جدول زمانی تخمینی تکمیل شده را نیز برای قرارداد فریلنسری خود درج کنید. این مرحله باید ساختاری نسبتاً ساده داشته باشد زیرا می توانید در ادامه کارها به پیشنهادی که قبلاً برای کارفرما ارسال کرده اید، به راحتی مراجعه کنید و به آن استناد کنید.

2. شرایط پرداخت

در مرحله بعد در نوشتن قرارداد فریلنسری، باید شرایط پرداختی را مشخص کنید تا همه چیز درباره زمان و نحوه پرداخت به شما روشن باشند. 

مهمترین سؤالاتی است که می خواهید در این بخش از قرارداد فریلنسری به آنها پاسخ دهید:

  • کدام روش‌های پرداخت را انتخاب می کنید ؟
  • آیا به پیش پرداخت نیاز دارید؟
  • پرداخت ماهیانه خواهید داشت یا پرداخت های مقطعی را مدنظر دارید؟
  • آیا برای تاخیر در پرداخت، خسارت دریافت می‌کنید؟

3. طراحی های قابل تحویل را پیشنهاد دهید

در این مرحله قرارداد فریلنسری طراحی، زمانش رسیده است که برای کارفرما موردنظرتان، طرح های تحویلی پروژه را مشخص کنید. آنها را لیست کنید و جزئیات مهم مانند انواع یا تغییرات طراحی را اضافه کنید. بهترین روش این است که یک بند درج شود. برای هر احتمالی در پروژه طراحی که قبلاً بخشی از محدوده پروژه اصلی نبوده است ولی کارفرما شما ممکن است درخواست کند. قرارداد فریلنسری در این جا به کمک شما می آید تا بتوانید شرایط آینده را به خوبی مدیریت کنید و طبق آن پیش بروید حتی اگر شرایطی خارج از قرارداد بود دیگر شما و کارفرما به خوبی می دانید که باید مذاکره کنید و چیزی بر شما تحمیل نخواهد شد.

4. تعداد تجدید نظرها

یکی از رایج ترین چالش هایی که طراحان فریلنسری هنگام قرارداد فریلنسری طراحی با کارفرمایان، با آن مواجه می شوند، خزش محدوده(محدوده مبهم پروژه ها) است. خزش محدوده زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان شروع به اضافه کردن کارهای اضافی در قالب بازبینی‌ها، طراحی، وظایف و غیره می‌کنند که شما قبلاً با آنها موافقت نکرده‌اید.

برای جلوگیری از وقوع خزش محدوده، بهتر است تعداد بازبینی‌هایی که کارفرما خارج از محدوده اصلی پروژه توقع دارد را در قرارداد فریلنسری مشخص کنید. سپس، مبلغی را که برای هر کار اضافی یا اصلاحاتی که ممکن است خارج از محدوده پروژه باشد را درخواست کنید و در قرارداد فریلنسری خود درج کنید.

5. مالکیت حق چاپ و حفاظت از IP

به‌عنوان یک طراح فریلنسر، نشان دادن پروژه‌های مشتری گذشته‌تان می‌تواند یک استراتژی بازاریابی عالی باشد که منجر به موفقیت بیشتر می‌شود.  اما اگر کارفرما به طور غیرمنتظره از شما بخواهد که یک NDA را امضا کنید چه خواهید کرد؟

از قرارداد فریلنسری خود به منظور دریافت تأییدیه کارفرما استفاده کنید (به صورت کتبی) برای اینکه پروژه را در سبد طراحی خود استفاده کنید.  همچنین، در قرارداد فریلنسری خود مشخص کنید که آیا مشتری شما حقوق انحصاری و مالکیت اثر نهایی را دریافت خواهد کرد (البته پس از پرداخت پول).

6. شروط فسخ

متأسفانه، هر پروژه فریلنسری طبق برنامه پیش نمی رود. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد: شاید شما و کارفرما در موارد با هم دیگر کنار نیایید و یا اینکه اتفاقات غیر منتظره زندگی تمام تمرکز و وقت شما را بگیرد. به هر دلیلی، شما همیشه باید یک بند فسخ را در قرارداد فریلنسری طراحی خود بگنجانید که مشخص می کند در صورتی که شما یا کارفرما شما نیاز به لغو پروژه داشته باشید چه کارهایی باید انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که جزئیات مربوط به حق مالکیت، و خسارت فسخ که مربوط به شما است حتما در قرارداد فریلنسری مشخص و نوشته شود.

چه زمانی باید برای کارفرما قرارداد بفرستید؟

قرارداد فریلنس طراحی گرافیکی شما کلید تضمین اجرای بدون نقص پروژه است. اما چه زمانی برای ارائه آن به کارفرمایان مناسب است؟

همیشه باید قبل از شروع هر کار فریلنسری، قرارداد فریلنسری برای کارفرماها بفرستید (و از آنها بخواهید آن را امضا کنند). برخی از طراحان گرافیک فریلنسر دوست دارند یک کپی از قرارداد فریلنسری را بعنوان پیشنهاد اولیه تبیین کنند تا به مشخص شدن انتظارات و شرایط پروژه از همان ابتدا کمک کنند. پس از ارسال قرارداد فریلنسری، حتما پیگیری کنید تا در مورد تایید شرایط قرارداد بپرسید و اگر نگرانی و یا سوالی در این باره وجود داشت را پاسخ دهید. این به همه طرف های قرارداد همکاری فریلنسری کمک می کند تا متعهد به هم قرار بگیرند و در نهایت پروژه شما را به خوبی تنظیم کنند.

برای شروع از یک قالب قرارداد فریلنسری استفاده کنید

فرقی نمی‌کند کار فریلنس را شروع کنید یا می‌خواهید عملیات کسب‌وکار فعلی‌تان را بهبود ببخشید، همیشه باید از یک قرارداد فریلنسری الزام‌آور قانونی استفاده کنید، چه خودتان یک الگو را تهیه کنید یا اینکه از الگوهای موجود سفارش دهید. یکی از مزایای اصلی استفاده از قالب قرارداد پیش ساخته این است که آنها معمولاً قبلاً توسط وکلا بررسی می شوند، به این معنی که می توانید مطمئن باشید که یک توافق نامه کاملا قانونی را برای کارفرمایان ارسال می کنید.

سخن آخر

سایت پارس‌فریلنسر محیطی امن برای شروع کارهای فریلنسری هم برای کارفرمایان و هم برای طراحان است که با تنظیم قراردادهای فریلنس قانونی به شما کمک می کند تا با خیالی آسوده پروژه های خود را ادامه دهید. قرارداد فریلنسری برای شروع هر پروژه ای نیاز اولیه و کلیدی است که باید بسیار به آن بها داد. اگر می خواهید در کارهای فریلنسری موفق باشید همواره اطلاعات را به روز کنید و با کارفرمایان معتمد کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آشنایی با استوری برد استخدام کارشناس سئو سخن های ناب و نقل قول های با ارزش