شریک ما شوید !

مشاهده
فناوری

پروژه وب3 یا اینترنت نسل سوم| 10 ایده برتر برای وب3

معرفی فناوری web3 و بررسی صفر تا صد ویژگی های نسل سوم اینترنت به زبان ساده

وب۳ یا نسل سوم اینترنت، نسخه ای از اینترنت برای کاربران است که توسط جامعه ای از همان کاربران مدیریت می شود. گرافیک بهتر و UX بهبود یافته با مفاهیمی از مدیریت اطلاعات شخصی و تعامل مالی به طریق P2P بین اعضای شبکه به طور مستقیم و بدون واسطه، ارتباط برقرار می کند.

وب۳ انترنت نسل سوم

نفوذ وب۳، بسیار فراتر از اینترنت است. با توسعه بخش هایی از آن، شاهد دیجیتالی شدن و تمرکز زدایی رو به افزایش اقتصاد خواهیم بود. علاوه بر این، نسل سوم اینترنت یا همان وب۳ به کاربران اجازه می دهد تا از محتوای خود و در برخی موارد حتی فعالیت خود در شبکه، کسب درآمد کنند.

وب۳ چیست؟

ممکن است با کلمه وب۳ اشنایی نداشته باشید ، اشکالی ندارد، این مقاله برای کمک کردن به آشنایی شما با این عنوان است. در ساده ترین تعریف، وب۳ یعنی پروژه موج سوم اینترنت، جایی که وب سایت ها و برنامه های کاربردی می توانند داده ها را به روشی مانند انسان با استفاده از داده های بزرگ، یادگیری ماشین(لرنینگ ماشین) یا همان مطالعهٔ الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری که برای سیستم‌های کامپیوتری است و نیز از طریق فناوری دفتر کل غیرمتمرکز (DLT) یا همان پایگاه های نگهداری داده ها توسط اشخاص در مکان های متعدد، مدیریت کنند.

وب۳ چیست؟

تیم برنرز لی، مخترع وب جهانی، کسی بود که برای اولین بار به وب۳ و سمانتیک وب یا “وب معنایی” (تبدیل شدن وب حاضر به وب بر بستر داده ها) اشاره کرد و او این فناوری را مستقل، هوشمند و قابل دسترس وصف نمود.

۶ ویژگی مهم فناوری وب۳

بهترین ویژگی های وب ۳ بسیار است اما در این مقاله به ۶ ویژگی مهم اینترنت غیر متمرکز نسل سوم، می پردازیم:

۱_ تمرکز زدایی:

اطلاعات در سرورهای منفرد به صورت مجزا ذخیره نمی شوند بلکه آن ها در میان کاربران توزیع می شوند. بدین ترتیب محاسباتی که  لازم است اعمال شود از مراکز داده به دستگاه های هوشمند کاربران، لپ تاپ ها، گوشی های هوشمند ارسال می شود. یعنی این عمل به صورت خودکار توسط هر دستگاه فیزیکی در یک شبکه انجام می شود و یک شبکه غیر متمرکز را تشکیل می دهد.

۲_ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی:

کاربران برای یافتن محتوای مورد نیاز از الگوریتم های هوشمصنوعی  کمک می گیرند که در کسب و کارها و فعالیت های پردازشی اهمیت بسیاری دارد.  برخی از محققان تاکیید می کنند که هوش مصنوعی در آینده، برای شناسایی بازار سرمایه استفاده می شود که در راستای ارائه خدمات شفاف تر نقش بسزایی خواهد داشت.

نقش وب۳ در بازار سرمایه

۳_ شفافیت:

نرم افزار منبع یا سورس به گونه ای است  که به کاربران اجازه می دهد تا نحوه عملکرد و نحوه تعامل ابزارها با خودشان را درک کنند.

۴_ آزادی بیان:

انتظار می رود که سانسور در وب۳ لغو شود و همه فرصت انتشار هر گونه محتوایی را داشته باشند، نقش اعتدال گرایی و نظارت بر محتوا را جامعه بر عهده بگیرد نه شرکت ها.

۵_ حضور همه جانبه:

پیش بینی کارشناسان این است  که در عصر وب ۳، تقریباً در همه جا اینترنت در دسترس خواهد بود، زیرا هر دستگاه اینترنتی و وسایل هوشمند، یک توزیع کننده اینترنت خواهد شد.

۶_ وب معنایی:

مرورگرها و هوش مصنوعی زبان طبیعی را به خوبی درک نمی کنند و هنوز هم اشتباهاتی دارند.  استفاده از فناوری وب معنایی برای دریافت اطلاعات از نوع “شی – رابطه – شی دیگر” و توسعه ارتباطات منطقی بر اساس این داده ها است.

وب معنایی با آزادای بیشتر

وب۳ چه نقشی در آینده اینترنت دارد؟

در مرحله اول، چیزی مشابه این که مجوز خدمات، کلید تمام منابع در وب خواهد شد در حال پیاده سازی در وب۳ است. در حال حاضر شما با استفاده از حساب گوگل یا فیس بوک، می توانید وارد هر سایتی شوید، اما در مورد وب سایت وب۳، یک حساب می تواند به یک کیف پول الکترونیکی و یک برنامه بانکی تبدیل شود. درست مانند آن مجوز خدماتی که در وب۲ با ورود به اپلیکیشن های اجتماعی داشتید.

در مرحله دوم، ممکن است تعجب کنید که آیا DAOیا سازمان های غیرمتمرکز خودمختار، یک سرویس است، زیرا که اینترنت دموکراتیک تر خواهد شد و سودمندی محتوا توسط (DAO) که شرکت ها و خدمات بزرگ خواهند بود تعیین می شود.

تکامل وب۳

اصطلاح وب۱ زمانی رایج شد که نسل دوم اینترنت یعنی وب۲ مورد استفاده قرار گرفت و مقایسه ها نشان داد که اینترنت کاملاً متفاوت شده است. درست در همین زمان بود که کارشناسان دریافتند، می توانند ویژگی ها و تفاوت های “نسخه” قبلی را تحت تصطلاح وب۱ برجسته کرد.

وب۱ که از سال 1991 تا 2004 سکان دار بود، دست آخر در مقابل نسل جدید اینترنت قرار گرفت و در نهایت برای کاربران تنها یک عبارت را توصیف می کرد: “read-Only”. این عبارت مفهوم اساسی نسل اول را توضیح می دهد. اطلاعاتی که توسط مرورگرها به صورت یک طرفه و بدون تعامل ارائه می گردید و یا کاربر فقط قادر به مشاهده صفحات بود.

در زمان نسل اول اینترنت هنوز فرصتی برای مشارکت کاربران در تولید محتوا ایجاد نکرده بود، آنها فقط آنچه را که در منابع وب ظاهر می شد، مصرف می کردند. داده‌های وب‌سایت در فایل سیستم‌ها و بر روی سرورها ذخیره می‌شد و معمولاً به همان صورتی که بود، در دسترس قرار می‌گرفت.

این ویژگی ها باعث می‌شد که وبمسترها هنگام افزودن صفحات جدید، برای اضافه کردن لینک‌ها، صفحات قبلی را دوباره لایه‌بندی کنند. جدول هایی برای تراز کردن محتوا استفاده می کردند و وب‌سایت‌ها فاقد پاسخگویی بودند، کامنت نمی گرفتند و اغلب دارای رزولوشن توصیه شده بودند که اجازه باز کردن همه اطلاعات را می‌داد. همچنین، هر وب‌سایتی توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی‌شد، به این خاطر وبمسترها لوگوی مرورگرهایی که منبع با آن کار میکرد را قرار می دادند.

تکامل وب۳

در پایان دوره نسل اول اینترنت، انجمن‌ها، تالارها و گفتگوهای مجازی مختلف ظاهر شدند تا کاربران بتوانند محتوای خود را ایجاد کنند. اما در همان زمان، آمازون از ابتدای راه‌اندازی وب سایت خود، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده بود تا مورد محصولات نظر بدهند. به نوعی، این شرکت از زمان خود بسیار جلوتر بود.

اعتقاد بر این است که عصر وب 2.0 در سال 2004 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. در حال حاضر شرکت ها و کاربران بزرگ با این نسل از اینترنت کار خود را ادامه می دهند. وب۲، کار خود را بر اساس اصل خواندن/نوشتن وبی، پیش می برد. اینترنت نسل دوم در همه جا می تواند که با ایجاد یک حساب کاربری، جواز ورود به هر سایتی را دریافت کند. کاربران در ازای راحتی و توانایی استفاده از منابع، به طور داوطلبانه داده های خود را درج می کنند و به جمع آوری داده ها رضایت دارند.

از سوی دیگر، شرکت‌ها از طریق فروش داده‌ها به آژانس‌های تبلیغاتی، درآمد کسب کردند و برخی از پلتفرم ها نیز بازارهای سرمایه گذاری خودشان را باز کردند که باعث شد سود حاصل را به طور کامل در دستان خود بگیرند.

مقایسته ویژگی های اجتماعی در وب۲ و وب۳

در این نسل، فضای بیشتری برای کاربران وجود دارد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مثلا از طریق پیام ها با یکدیگر ارتباط می گیرند. شخصی سازی نیز در راستای اجتماعی سازی است و کاربران می توانند پروفایل های خود را به طور خاص طراحی کنند. آنها عکس ها و فیلم ها را به صفحات مجازی خود اضافه، و نوشته ها و اتفاقات را منتشر و واکنش ها و توجهات را به صورت لایک و کامنت دریافت می کنند.

مقایسته وب۲ و وب۳

تبادل داده ها در وب۲ از طریق پروتکل HTTP انجام می شود، بدین صورت که واسطه ای بین ارتباط کاربران با هم وجود دارد و آن سروری است که اطلاعات، پایگاه های داده، برنامه ها و غیره را ذخیره می کند.

مفهوم وب۳ به سازماندهی سطح جدیدی از شبکه، بدون سرور اشاره دارد. در نسل سوم اینترنت، اگرچه برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز در بازار وجود دارد، سازمان‌ها و سرویس‌های مستقل غیرمتمرکزی نیز وجود دارند که داده‌ها را در سطح جهانی ذخیره و پردازش می‌کنند. در ابتدای معرفی این نسل غیرمتمرکز در حال حاضر هیچ راه مؤثری برای اطمینان از ارتباط داشتن آنها با یکدیگر وجود ندارد. محاسبات توزیع شده به شدت به زیرساخت و فناوری وابسته است.

ویژگی ذاتی که چارچوب وب۳ آن را حمل می کند، سرعت فوق العاده بالا در انتقال و پردازش داده ها است. این اعجاب وب۳ امروز است. یکی از راه های احتمالی توسعه وب۳ ایجاد یک زیرساخت زنجیره ای متقابل است که تمام شبکه های فناوری بلاک چین را یکپارچه می کند. در واقع، نسل سوم یا نسل غیر متمرکز اینترنت، یعنی استفاده از اینترنت توسط تعداد بالایی از کاربران در بازه زمانی کوتاه بر مبنای توسعه و اجرای فعال فناوری های بلاک چین است.

فرض بر این است که شبکه جدید آنلاین عاری از اثرات منفی توسعه وب۲ خواهد بود. این به مردم امکان می‌دهد تا محتوایی را که ایجاد می‌کنند، به طور کامل در دست داشته باشند و مدیریت کنند و همچنین داده‌های خود را ناشناس نشان دهند تا اینترنت شفاف‌تر و ایمن‌تر شود.

حرف آخر

در اینترنت نسل سوم تغییرات زیادی رخ داده است که به طبع سیاست رفتاری کاربران نیز به دنبال آن تغییر می کند. در وب۳ کاربران باید صاحب تمام و کامل محتوای خود شوند و مشروط بر اینکه سانسور غیرمجاز غیرممکن باشد کاربران باید بتوانند از محتوای خود کسب درآمد کنند.

کاربران شبکه در زیرساخت این شبکه فعال هستند زیرا به طور مستمر در بهبود عملکردهای شبکه مشارکت دارند، این تعامل فعال توسط الگوریتم های توزیع ارزش (به عنوان مثال، از طریق ارز دیجیتال) ایجاد می شود. کاربران در حد زیادی از ناشناس بودن را دارند اما با این حال، صاحب داده های خود خواهند شد (داده ها در بلاک چین ذخیره می شوند و در خدمات یک شرکت متمرکز ذخیره می شوند، مجوز در خدمات می تواند با امضای گواهی های دیجیتال، ارائه توکن ها، یا به هر طریق دیگری مشروط به قراردادهای هوشمند).

اگر می خواهید در یک توضیح خلاصه بفهمید با چه چیزی رو به رو هستید، ساده ترین فرمول وب۳ به این صورت است:

خواندن + نوشتن + خود.

اگر می خواهید پروژه هایتان را بر روی یک پلتفرم مطمئن ایجاد کنید که امنیت و شفافیت را تضمین کند، سایت ما را انتخاب کنید، پارس فریلنسر رایگان در دسترس شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آشنایی با استوری برد استخدام کارشناس سئو سخن های ناب و نقل قول های با ارزش