شریک ما شوید !

مشاهده
راهنمای فریلنسرها

نظارت بر قیمت‌گذاری در پروژه ها

نظارت بر قیمت یا قیمت گذاری دستوری؟

یکی از مواردی که اغلب به سایت‌های فریلنسری و دورکاری از جمله پارس‌فریلنسر انتقاد می‌شود، عدم دخالت یا نظارت بر قیمت‌گذاری و عدم تعیین یک تعرفه خاص برای پروژه‌هاست.

  • طراحی سایت مشابه دیجی کالا 500.000 تومن؟!!
  • طراحی نمای ساختمان 6 طبقه 1.000.000 تومن؟!!
  • ترجمه کتاب 500 صفحه ای 400.000 تومن؟!!
  • طراحی لوگو شرکت چند منظوره 500.000 تومن؟!!

انتقادها : سایت‌های فریلنسری این قیمت‌ها رو باب کردن و دارن از فریلنسرها برده‌داری می کنن!!!!!

این انتقاد به میزان قابل توجهی به تمام مارکت‌پلیس‌ها وارد می‌شود و در این مقاله به بیان دلایل آن خواهیم پرداخت. برای شروع، باید با مفهوم مارکت‌پلیس (Marketplace) بیشتر آشنا شویم.

انواع مارکت پلیس (Marketplace) :

مارکت‌پلیس عمودی: در پلتفرم مارکت پلیس عمودی ما با یک دسته مشخص از محصولات و خدمات روبه‌رو هستیم. این نوع از مارکت پلیس با هدف ارائه یک دسته خاص از محصولات راه‌اندازی شده است. مانند: اسنپ، تپسی

مارکت‌پلیس افقی: در تعریف مارکت‌پلیس افقی باید بگوییم که این نوع نسبت به نوع قبلی گسترده‌تر است، یعنی می‌توان انواع مختلفی از محصولات و خدمات را در آن پیدا کرد و محدود به یک دسته خاص نیست. مانند: دیجیکالا، پارس‌فریلنسر، دیوار، شیپور و …

 قیمت گذاری در مارکت پلیس ها:

همگن یا متوازن: می‌توان به اپ‌های کرایه خودرو مانند اسنپ و تپسی اشاره کرد. قیمت‌گذاری در این پلتفرم‌ها بر اساس عواملی نظیر تورم، قیمت بنزین، استهلاک خودرو، زمان سفر از مبدا تا مقصد و ترافیک مسیر انجام می‌شود. این پلتفرم با استفاده از الگوریتم‌های خودکار و هوشمند، هزینه های سفر را به صورت خودکار محاسبه و اعلام می‌کند. به این ترتیب، کاربران این پلتفرم می‌توانند با اطمینان از عدالت در تعیین هزینه‌ها، از خدمات سفر لذت ببرند.

ناهمگن یا نا متوازن: در این نوع، مارکت پلیس نقشی در قیمت گذاری محصولات و خدمات ندارد، بلکه تنها به عنوان یک تسهیل کننده خدمات و ایجاد بستری امن برای معامله عمل می‌کند که می‌توان به اپ‌های دیوار و شیپور و پلتفرم‌های فریلنسری مانند پارس‌فریلَنسر و پونیشا اشاره کرد. در این نوع مارکت پلیس‌ها، سایت به هیچ وجه دخالتی در قیمت‌گذاری پروژه و خدمات ندارد و تنها به عنوان یک پل ارتباطی امن بین کارفرما(مشتری)  و فریلنسر(فروشنده) عمل می‌کند.

دلیل این امر پارامترهای متفاوت و متنوع در پروژه‌هاست که در ادامه مطلب به آنها اشاره شده است.

چرا پارس‌فریلنسر نمی‌تواند روی پروژه‌ها قیمت گذاری انجام دهد؟

قیمت‌گذاری

1- به عنوان نمونه چه آیتم‌هایی در قیمت‌گذاری روی پروژه طراحی داخلی و خارجی یک پروژه معماری تاثیرگذار است؟

  • متراژ پروژه
  • نوع پروژه: تجاری، مسکونی، اداری، هتل و…
  • نوع طراحی: کلاسیک، مدرن، نئو کلاسیک و …
  • تعداد طبقات
  • موقعیت جغرافیایی ملک
  • و ….

2- به عنوان نمونه چه آیتم‌هایی در قیمت‌گذاری روی پروژه طراحی سایت تاثیرگذار است؟

  • نوع سایت، سایت شرکتی است یا فروشگاهی یا پلتفرم هست؟
  • تکنولوژی سایت اختصاصی هست یا cms های متن باز مانند وردپرس؟
  • سایت چه امکاناتی دارد؟ درگاه پرداخت، ورود و ثبت نام با پیامک، پنل کاربری، چاپ فاکتور، سیستم تیکت، چت آنلاین و موارد دیگر.
  • سایت چند زبانه است؟
  • طراحی UI اختصاصی انجام شود یا از قالب های آماده استفاده شود؟
  • بهینه سازی سئو انجام شود؟
  • چند ماه نیاز به پشتیبانی و رفع باگ دارد؟
  • و ده‌ها آیتم دیگر .

به عبارت دیگر قیمت گذاری روی پروژه طراحی معماری یا طراحی سایت یا هر پروژه دیگر بستگی به آیتم‌ها و خواسته‌های پروژه و البته هزینه‌های جاری فریلنسر دارد. که نظارت تخصصی بر این امر از عهده سایت‌های فریلنسری خارج است. و در نهایت قیمت باید توسط فریلنسر به مشتری اعلام شود.

دلایل دیگر در ثبت بودجه با قیمت پایین

1- عدم آگاهی و شناخت کارفرما از فرآیند اجرای پروژه:

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم یک پروژه می‌تواند از چندین آیتم تشکیل شده باشد که برای اجرای هر کدام نیاز به زمان، هزینه و تخصص هست و برخی از مشتریان در این‌باره اطلاعات کافی ندارند و بودجه را براساس پروژه‌های مشابه تنظیم می‌کنند.

2- صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

اکثر کارفرماها با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های کسب و کار خود اقدام به برون‌سپاری پروژه در سایت‌های فریلنسری و سایر پلتفرم‌ها می‌کنند. به همین دلیل هزینه‌های بیمه، مالیات، دفترکار، تجهیزات دفترکار، ایاب و ذهاب و … را از هزینه پروژه کسر نموده و بودجه‌ای که مدنظر خودشان هست را ثبت می‌کنند.

3- اشتباه تایپی:

مشاهده شده اکثر مواقع کارفرما بجای وارد کردن عدد 1000.000 تومان 100.000 تومان را برای بودجه وارد می‌کند، که با هوشیاری برخی فریلنسرها، به کارفرما اطلاع‌رسانی و بودجه اصلاح می‌شود.

به عنوان فریلنسر اگر با اینگونه پروژه ها مواجه شدم چه اقدامی انجام دهم؟

1- پیشنهاد قیمت خود را ثبت کنید:

در صورتی که قیمت محاسبه شده شما از بودجه‌ی کارفرما بالاتر باشد، حتما توضیحاتی مربوط به نحوه انجام کار و محاسبه قیمت را برای کارفرما ارسال کنید. بسیاری از کارفرمایان توضیحات شما را خوانده و درک می‌کنند.

2- پیشنهاد ثبت نکنید:

اگر بودجه پروژه از نظر شما نامتعارف هست و قانع کردن مشتری در حوصله شما نیست، پیشنهاد ثبت نکنید.

3- تازه‌کار هستید:

چنانچه تازه‌کار هستید و نمونه‌کار ندارید برای رزومه‌سازی می‌توانید چند پروژه ابتدایی را با هزینه کمتر، اما با کیفیت بالا و جلب رضایت کارفرما انجام دهید.

فریلنسر حرفه ای مسلط به مذاکره

در پلتفرم پارس‌فریلنسر این امکان وجود دارد که کارفرما بودجه پروژه را بصورت توافقی انتخاب کند تا بتواند پس از مذاکره با فریلنسر بر سر قیمت به توافق برسند.

عناصر تاثیرگذار در قیمت گذاری طراحی بنر گیف تبلیغاتی

هنگام برآورد قیمت طراحی بنر گیف، متخصصان این حوزه به مجموعه‌ای از فاکتورهای کلیدی توجه دقیق می‌نمایند. این شاخص‌ها با دقت در نظر گرفته شده و در هر پروژه بر اساس پارامترهای خاص خود سنجیده می‌شوند تا قیمتی رقابتی و منصفانه تعیین گردد.

درجه پیچیدگی و جزئیات طراحی: هرچه طراحی دارای پیچیدگی و جزئیات بیشتری باشد، زمان و مهارت بالاتری لازم است که این به طبع بر قیمت طراحی بنر گیف افزوده می‌شود.

ابعاد بنر: اندازه و ابعاد گیف تبلیغاتی نیز در ارزیابی قیمت طراحی اهمیت دارد. گیف‌های با ابعاد بزرگتر مستلزم زمان و تلاش بیشتری هستند.

تعداد فریم‌ها: با توجه به اینکه تعداد فریم‌ها و مدت زمان گیف بر قیمت‌گذاری موثر است، گیف‌های طولانی‌تر با فریم‌های بیشتر قیمت بالاتری دارند.

سطح تخصص طراح: تجربه و تخصص طراح می‌تواند بر قیمت تأثیر بگذارد، چرا که طراحان با مهارت و تجربه بیشتر معمولاً نرخ‌های بالاتری دارند.

مهلت تحویل: درخواست‌هایی با زمان تحویل فوری ممکن است منجر به افزایش قیمت طراحی بنر گیف شوند.

استفاده از منابع خارجی: به کارگیری عناصر و منابع اضافه، مانند تصاویر و آیکون‌های خاص، می‌تواند بر هزینه‌های طراحی افزوده و قیمت آن را بالا ببرد.

وضعیت بازار و قیمت‌های رقبا: شرایط بازار و قیمت‌های رقابتی نیز ممکن است به عنوان شاخص‌هایی در تعیین قیمت طراحی بنر گیف در نظر گرفته شوند.

نیاز به اصلاحات پس از تحویل: تغییرات و اصلاحات درخواستی پس از تحویل نهایی می‌توانند به هزینه اضافی منجر شوند.

با در نظر گرفتن این موارد، قیمت‌گذاری برای طراحی گیف تبلیغاتی می‌تواند متفاوت باشد و معمولاً نیاز به مذاکره و توافق با مشتری برای رسیدن به قیمت مناسب و متناسب با شرایط هر پروژه دارد.

“قیمت گذاری”، یک مسئله حساس در بسیاری از صنایع و بازارها است، که مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌ها را دربر می‌گیرد.

آیا شما با قیمت گذاری دستوری موافقید؟

‫2 دیدگاه ها

  1. من با قیمت گذاری دستوری موافق نیستم، اما نظارت بر قیمتی که کارفرما ثبت میکنه انجام بشه

    1. نظارت بر قیمت‌ها انجام می شود و پروژه‌ای را که قیمت آن خیلی نامتعارف باشد منتشر نمی‌کنیم.

      با سپاس از نظر و پیشنهاد شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
آشنایی با استوری برد استخدام کارشناس سئو سخن های ناب و نقل قول های با ارزش